....

Arseny Zhilyaev

..

Арсений Жиляев

....

....

MUSEUM OF PROLETARIAN CULTURE.THE INDUSTRIALIZATION OF BOHEMIA

The museum has turned into a sanatorium for well-educated citizens —it has provided the viewer with a cultural and recreational service with service staff — artists and their works, art historians with their texts, and curators with their exhibitions. Upon becoming autonomous, the institution that had originally been created by artists and philosophers gave birth to artists and philosophers who service the institution. At the core of the exhibition Museum of Proletarian Culture. The Industrialization of Bohemia, there turns out to be a complex dialectic in the relationship between the museum and the artist.

Here, Zhilyaev draws a contrast between two epochs — the latterday Soviet era of work and leisure, on the eve of which independent, control- free, anonymous art forms were born, and the post-Soviet era which made them professional and brought amateur artists to the level of commercial culture.

The exhibition leaves the question open: who is an artist at this point in time and what should we call art? What are its functions and can we talk about the emergence of a new subject which does not conform to the rhythms of the institutional assembly line? The museum ought to become a social center where these forms acquire their new foundational meaning.
Maria Chekhonadskikh

..

МУЗЕЙ ПРОЛЕТАРСКОЙ КУЛЬТУРЫ. ИНДУСТРИАЛИЗАЦИЯ БОГЕМЫ

Музей превратился в санаторий для образованных горожан — он поставляет зрителю культурно-досуговый сервис и обслуживающий персонал — художников с их работами, искусствоведов с их текстами и кураторов с их выставками. Однажды созданная художниками и философами институция, став автономной, породила художников и философов, обслуживающих эти институции. В центре инсталляции «Музей пролетарской культуры. Индустриализация богемы» оказывается непростая диалектика отношений «музей — художник».

Жиляев противопоставляет две эпохи — позднесоветскую эру работы и досуга, на стыке которой рождались независимые, неподконтрольные и анонимные формы творчества, и эпоху постсоветскую, которая их профессионализировала и вывела «художников от сохи» на уровень коммерческой культуры.

Выставка оставляет вопрос открытым: кто в текущий момент истории является «художником» и что мы должны понимать под искусством? Каковы его функции и можно ли нам говорить сегодня о возникновении нового субъекта, не подчиненного ритмам институционального конвейера? Музей должен стать социальным центром, где эти формы обретут свое новое учреждающее значение.
Мария Чехонадских

 

....

....

FUTURE HISTORIES (WITH MARK DION),

Casa dei Tre Oci, V-A-C Foundation, Venice, 2014

CRADLE OF HUMANKIND

Kunstverein, Leipzig, 2015

In his new project Cradle of Humankind Arseny Zhilyaev depicts an unsettling imaginary image of a far o future in which humans have spread into outer space that changed role of Earth. Planet were abandoned and turning into a museum-reservation called The Cradle of Humankind, dedicated to the origins of life and civilization.

The reservation is part of a network of museums commemorating historic figures and key events in the history of civilization. Museum presents artifacts from the imaginary past and weird merging the aesthetics of Russian Cosmism that inspired Soviet space program with the ultimate commodification of ultimate capitalism, modernistic aspiration to radical innovation with a preservation impulse of Orthodox Christianity.

..

НАСЛЕДИЕ БУДУЩЕГО (СОВМЕСТНО С МАРКОМ ДИОНОМ)

Casa dei Tre Oci, Фонд V-A-C, Венеция 2014 год.

КОЛЬIБЕЛЬ ЧЕЛОВЕЧЕСТВА

Kunstverein, Лейпциг, 2015 год.

В проекте «Колыбель человечества» Арсений Жиляев смоделировал тревожную картину далекого будущего, в котором человек покинул Землю, превратив ее в заповедник, посвященный истокам жизни и истории цивилизации. Музей, представленный на выставке, входит в состав музейной сети «Колыбель человечества», увековечивающей память исторических личностей и ключевых событий прошлого. Здесь причудливым образом сочетается утопическая эстетика русского космизма с консьюмеризмом высокоразвитого капитализма, а модернистский пафос обновления — с ортодоксальным христианством.

....

....

MUSICIAN/ESS

Centre Pompidou, Paris, 2016

After reviving Henri Sergei Matisse-Shchukin at the Centre Pompidou, at his latest exhibition the artist has presented a painting titled Musician/ ess. This piece pursues rethinking early collaborative works of the artist and the collector. In its form, Musician/ess is an abstraction with close- up genitalia of one of the musitian’s from the 1910 painting Music. Music is widely considered to be the turning point in Sergei Shchukin and Henri Matisse relationships. Shchukin hesitated upon buying the Music for a long period of time. Initially it was commissioned among other paintings to adorn the walls of collector’s Moscow house. It was planned that Music should have been places right above the staircase. But it turned out to be a bit edgy even for such a huge fan of Matisse as Shchukin. Shchukin asked the artist to paint over all genitalia but instead got a strict refuse. After going to Paris and another discussion collector has decided to withdraw the commission. Later on he changes his mind. Afterwards, anticipating future collaboration, he painted over the genitalia himself. Only in the late 1980’s, after the rebirth of capitalism in Russia, it was restored.

Musician/ess is complimented by Henri Matisse works from the Pompidou Centre collection as well as by a number of historical sources.

..

MUSICIAN/ESS

Центр Помпиду, Париж, 2016

Для первой выставки после воскрешения Анри Сергея Матисса- Щукина в Центре Помпиду автор представил одно из своих последних живописных полотен «Музыкант/ша». Работа продолжает линию переосмысления ранних совместных произведений художника и коллекционера. «Музыкант/ша» представляет собой абстракцию с крупным планом зарисованных гениталий одного из музыкантов с полотна «Музыка» 1910 года. «Музыка» считается поворотным моментом в истории взаимоотношений Сергея Щукина и Анри Матисса. Щукин долгое время колебался касательно покупки «Музыки». Изначально работа была заказана в числе других для оформления московского дома коллекционера. По плану «Музыка» должна были располагаться в проеме над лестницей. Однако полотно оказывается слишком экспериментальным даже для большого поклонника творчества французского мастера. Щукин просит закрасить гениталии и получает твердый отказ. После посещения Парижа и еще одного обсуждения работы коллекционер принимает решение заказ отозвать. Но потом передумывает. А после, предвосхищая открытия будущего совместного творчества, самостоятельно закрашивает гениталии музыканта. И только в конце 1980-х годов вместе с реставрацией капитализма в России, гениталии возвращаются на свое место.

Экспозиция «Музыкант/ша» дополнена работами Анри Матисса из коллекции центра Помпиду, а также историческими документами.

....

....

M.I.R.: POLITE GUESTS FROM THE FUTURE, 2014

..

М.И.Р.: ВЕЖЛИВЫЕ ЛЮДИ ИЗ БУДУЩЕГО, 2014

....

....

M.I.R.: NEW PATHS TO THE OBJECTS, 2014

..

М.И.Р.: НОВЫЕ ПУТИ К ОБЪЕКТАМ, 2014

....